Ole Bjørn Skoe

 
 

Smed og munnharpespiller Ole Bjørn Skoe (1977) i Telemark tar med seg munnharpa når han drar aleine på reinsjakt eller fiske. Og i smia på gården har han begynte å utforske smiing av munnharpefjæra.

 

Når hørte du munnharpe for første gang? 

Det tror jeg må ha vært i Bøgata, og Jon Elling Buen Garnås som dro fram ei munnharpe og begynte å spille. Han spilte en eller annen slått, jeg husker ikke hvilken det var, men jeg syntes det var jævlig kult. På ei Folke Nesland-harpe husker jeg. Jeg skjønte ikke at det var ei hjemmesmidd harpe. Det var mens jeg var i militæret i 1999, så jeg reiste til ei sjappe i Lillestrøm og kjøpe ei billigharpe der. Men det tok ikke av før Jon Elling tipsa meg om Folke Nesland og Bjørgulv Straume, slik at jeg fikk kjøpt ei skikkelig munnharpe.

Hvordan lærte du å spille? 

Det var den skiva til Bjørgulv Straume som mange har vært gjennom, Frå ætt til ætt. Det var etter militærtjenesten og da jeg begynte å jobbe. Etter jobb satt jeg og spilte og kom ikke til meg sjøl før sånn i halv ett-ett om natta; «oi, nå må jeg faktisk legge meg!». Det var en snodig opplevelse egentlig, at en kan bli så fanga.

Hva liker du å spille? 

Jeg har jo vært veldig inne i Setesdal da, men det har blitt mer springarar og Telemark den siste tida. Du blir jo lei av de slåttene du har lært, så det blir til at du improviserer litt. Når jeg først spiller er det stort sett lyder fra dem, du blir trøtt og lei av det samme materialet, så en må prøve å fornye seg litt.

VIDEO: Ole Bjørn Skoe spiller Bestelanden, en gangar fra Setesdal

Hva er en god slått for deg?

En god slått er jo selvfølgelig at det fenger da, men også at det er lett å få til andre variasjoner innad det temaet som går igjen.

Hva tenker du på når du spiller? 

Nei, jeg tror ikke det er stort. Jeg tenker ikke noe annet enn at jeg spiller.

Når spiller du? 

Nei, det er ikke så ofte lenger. Jeg har harpa med meg når jeg skal noen dager aleine inn på fjellet, på reinsjakt eller fiske. Det er grei tidtrøyte. Det er stort sett da jeg spiller. Når jeg prøver å få til ei harpe som jeg syr sammen, blir det jo til at jeg må teste den ut litt før. Jeg tror som regel at den blir jævlig god, og så finner jeg etter hvert ut at den ble egentlig ikke det da, hehe.

Og hvordan begynte du å smi?

Det var jeg og Jon Elling. Vi kikka lite grann på harpene til Bjørgulv og Folke, og diskuterte hva det var som gjorde ei harpe god. Så tenkte jeg at dette må jeg prøve å finne ut av. Jon Elling fikk tak i den filmen fra NRK-arkivet, Munnharpa fra 1968, det var vel Torleiv Bjørgum som fikk i gang den, der de filmer Fæle-Knut; Knut Gjermundsson Hovet. Via den fikk jeg en del ideer om hvordan en skulle gå fram. Så ble det en del prøving og feiling i smia her til jeg omsider fikk satt sammen ei. Det var vel i 2001 tror jeg.

Hvor lang tid bruker du på ei harpe? 

Ja, altså hvis hvis du bare skal være ute i smia og lage ei munnharpe så går mesteparten av dagen, en arbeidsdag. Men hvis jeg lager i serie så klarer jeg vel å dra det ned, det kommer an på hvor heldig jeg er. Fire til seks timer, tenker jeg. I det siste har jeg begynt å smi fjæra, etter å ha blitt inspirert og sett hvordan italienske Luca Boggio gjør det. Han lager jo fantastiske instrument. Jeg la merke til at fjæra også kunne være smidd, og det var den, så viste han meg det en gang under musikkhelga på Gjøvik. Så nå har jeg dykka litt dypere ned i materiet egentlig. Jeg tror ikke har prøvd noen så gode harper som Luca, det er en helt vanvittig kvalitet.  

Har du noen teori om hva som gjør ei munnharpe ekstra god? 

Stålkvaliteten på fjærstålet har nok mye å si, herdig og anløpig og den biten der som jeg er veldig fersk i. Så må du være nøye da, det er veldig små marginer. Jeg mener sjøl at jeg kan høre om ei munnharpe blir god eller ikke før den blir ferdig justert. Det er noen triks du lærer deg av erfaring, av og til bare skroter du ei fjær og begynner på ei ny ei før du i det hele tatt har henta ut potensialet. Så det handler om justeringer og at armene skal treffe parallelt med fjæra. Den biten der er veldig, veldig viktig.

Hva tenker du om munnharpas framtid? 

Jeg tror munnharpa er seigliva. Den har vært gjennom mye den, så jeg tror da den står. 

Hva er det beste med munnharpe? 

Nei, det må være at den er så fengende da. Også at det er lite, i hvert fall her i landet, dokumentasjon på instrumentet i seg selv som gjør det litt spennende. Så er den lett å ta med seg. Et veldig bra instrument.

Hva betyr munnharpe for deg? 

Det betyr en pause fra kjas og mas.